A szÃnek kontraszt hatásai 2006-01-30 20:49:25
A szÃnek kapcsolatának és hatásainak részletesebb megismerése segÃthet a művészeti alkotásokat közelebbrÅ‘l megismerni és megérteni. Hasznunkra lehet a térformálásában és az esztétikai megjelenésben egyaránt.
| Magábanvaló kontraszt |
Érdekes játékokat játszhatunk a szÃnekkel. Sok lehetÅ‘séget merÃthetünk a szÃnek kontraszthatásainak ismeretébÅ‘l.
Hét kontraszthatást különböztetünk meg:
- magábanvaló kontraszt
- fény-árnyék kontraszt
- hideg-meleg kontraszt
- komplementer kontraszt
- szimultán kontraszt
- minőségi kontraszt
- mennyiségi kontraszt
A magábanvaló kontraszt a legegyszerűbb szÃnkontraszt, nem igényel különleges szÃnlátást, előállÃtásához csupán három egymástól elütÅ‘ szÃnre van szükségünk. A szÃneket tisztán, legnagyobb világÃtó erejükben kell használnunk .
A legnagyobb erejű magábanvaló kontrasztot a vörös, sárga és kék szÃnekbÅ‘l hozhatjuk létre. Hatása mindig harsogó, erÅ‘teljes és tarka. Ereje csökken, ha a kiválasztott szÃn távolabb esik a három elsÅ‘dleges szÃntÅ‘l. A másodlagos szÃnek magábanvaló kontrasztja gyengébb az elsÅ‘rendűekénél, a harmadrendűeké még kevésbé határozott. Ez a szÃnkontraszt gyakran megjelenik a népművészetben, a tarka hÃmzések és kerámiák szÃneiben.
A párizsi Bibliothéque Nationale-ban Å‘rzött XI. századi kéziratának képei a magábanvaló szÃnkontrasztra épülnek. Itt a szÃnek nem elsÅ‘sorban esztétikai, hanem vallási jelentÅ‘ségük van.
| Magábanvaló kontraszt |
A fény-árnyék kontraszt, a sötét-világos kontrasztjai egész életünkben jelen van környezetünkben. A fekete és fehér minden tekintetben ellentétesek, közöttük helyezkedik el a számtalan szürke és az egyéb szÃnek.
Csak egyetlen maximális fekete és egyetlen maximális fehér létezik, e két szÃn között helyezkednek el a világos és sötétszürke tónusok. A megkülönböztethetÅ‘ szürke tónusok száma függ szemünk élességétÅ‘l és az egyéni ingerküszöbtÅ‘l egyaránt.
| Fény-árnyék kontraszt |
Ez a tónus fokozat megalkotható a szÃnkör bármely tizenkét tisztaszÃnébÅ‘l. A tisztaszÃnek a tónusskála más és más értékeinél helyezkednek el. MegállapÃthatjuk, hogy a tiszta sárga a legvilágosabb tónusú, a narancs, a kék, a vörös és az ibolya egyre sötétebb tónusúak.
Tehát a világÃtó, telÃtett sárga igen világos szÃn, sötét világÃtó sárgát hiába keresnénk, mert ilyen nem létezik. Ha világÃtó erejét kÃvánjuk kiemelni, a háttérnek világos hatásúnak kell lennie. A telÃtett karakteres kék sötét szÃn, világosabb tónusainak világÃtó ereje nincs. A kék és a vörös világÃtóereje sötétebb háttérben érvényesül a legjobban.
Hogyan alkalmazható a művészetben a fény-árnyék kontraszt?
Legnagyobb jelentÅ‘sége a sÃkbeli, illetve térbeli hatások kifejezésében van. Ha azonos világosságú szÃnekbÅ‘l készÃtünk kompozÃciót, megÅ‘rizhetjük az egysÃkbeliség hatását, ellenkezÅ‘ hatás érhetÅ‘ el különbözÅ‘ tónusú szÃnek alkalmazásával. A fény-árnyék kontraszt helyes alkalmazásával több sÃkú tér teremthetÅ‘.
| SzÃnes fény-árnyék hatás |
A szÃnek hideg-meleg hatását mindannyian ismerjük. Talán már érezték is, ha kék szÃnű helyiségbe lépnek hűvösebbnek érzik a környezetet, ugyanakkor egy narancs szÃnvilágú tér meleg hatást kelt. Konkrét kÃsérlettel bizonyÃtották, hogy ez az érzet nem alaptalan. A kékes szÃnű teremben tartózkodók 15 fokos hÅ‘mérsékletet már hidegnek érezték, a narancsos helyiségben csak 11-12 fokon kezdtek fázni. Kiderült, hogy a kék szÃn mérséklik a vérkeringés impulzusát, a narancsszÃn viszont aktivizálja.
A hideg-meleg kontraszt egy nagyon érdekes kontrasztféle. A szÃnkör szÃneiben a sárga, a sárgás-narancs, a narancs, a vöröses-narancs, a vörös és a vöröses-ibolya szÃneket általában meleg szÃneknek nevezzük, a sárgászöld, a zöld, a kékeszöld, a kék, a kékes-ibolya, és az ibolya szÃneket pedig hideg szÃneknek. Ez a megkülönböztetés azonban csalóka. A kékeszöld mindig hideg, a vöröses-narancs mindig meleg. A közöttük elhelyezkedÅ‘ szÃnek hol hidegek, hol melegek, attól függÅ‘en, hogy hidegebb vagy melegebb szÃnekkel állnak-e kontraszthatásban.
Hideg-meleg kontrasztot a természetben is megfigyelhetünk, a távolabbi tárgyak a közöttünk és köztük lévő levegőrétegnek köszönhetően mindig hidegebbnek látszanak. A festészetben ennek a kontrasztnak a plasztikus és a perspektivikus hatáskeltésben van fontos szerepe.
Ha tisztán a hideg-meleg kontraszt hatásait szeretnénk vizsgálni, ''ki kell kapcsolnunk'' a fény-árnyék kontrasztot, vagyis valamennyi szÃnünknek egyforma világosságúnak kell lennie.
| Hideg-meleg kontraszt |
Látványos a hatása a minÅ‘ségi kontrasztnak is. Itt telÃtett, ragyogó szÃneket és tompa szÃnek kerülnek egymásmellé. A leginkább világÃtó szÃneket a fehérfény prizmával való törésekor keletkeznek, azért a festékalapú szÃnek között is találni tökéletesen telÃtett szÃneket.
A tiszta minÅ‘ségi kontraszt esetében a tompa szÃnt a világÃtó szÃnbÅ‘l kell kikevernünk, Ãgy érvényesül leginkább a kontraszthatás.
Ha világÃtó szÃneket szürke tónusok közé keverünk, a szürke semlegesÃti a szÃnek fényerejét, a hatása olyan, mintha valamilyen belsÅ‘ fényben derengenének a szÃneink.
| Mennyiségi kontraszt |
Mennyiségi kontraszt két vagy több szÃn, szÃnfolt egymáshoz viszonyÃtott méretére vonatkozik. A különbözÅ‘ szÃnekbÅ‘l kialakÃtott kompozÃciók esetében érdemes megtalálnunk azt az optimális mennyiségi arányt, amellyel egyensúlyt teremthetünk a szÃnek között, vagyis egyik szÃn sem tör elÅ‘rébb a másiknál. Ha ilyen, optimális kombinációt készÃtünk, statikusan nyugodt hatást érhetünk el. A bemutatott ábrán jól látható, milyen látványos hatást érhetünk el egyes szÃnek alkalmazásával. A nagy felületű narancs háttéren megjelenÅ‘ kék roppant intenzÃv hatást fejt ki. Az intenzÃv hatás eléréséhez sosem azonos a recept. Ha sárgát világos tónusú háttéren jelenÃtünk meg, sokkal nagyobb felületen kell jelen lennie, mintha sötétebb háttért alkalmaznánk.
IjesztÅ‘en bonyolultnak hangzik ez a sokféle kontraszthatás, nem is kell betéve tudnunk ezeket, lényegük pusztán abban rejlik számunkra, hogy lássunk néhány példát a szÃnek által kifejtett hatásokra.
Ha valamelyest ismerjük a szÃnek hatásait, új távlatok nyÃlnak meg elÅ‘ttünk a dÃszÃtés, a falfestés vagy a dekoráció terén. Az itt olvasottakat felhasználva érdekes játékokat játszhatunk gyermekeinkkel, jó pár kellemes percet szerezve a családnak.
Egervári Katalin Mit érdemes tudnunk a szÃnekrÅ‘l? |